четвер, 3 березня 2016 р.

Про прокуратуру і 1 березня


З приходом весни серед працівників прокуратури витує думка, яка вже озвучена у ЗМІ про те, що слідчі прокуратури не мають права продовжувати слідство у певній категорії справ (зокрема, щодо злочинів на Майдані).

1.                                   Введення в дію норми про ДБР.

Кримінальним процесуальним кодексом України (КПК) визначено, що досудове слідство здійснюється органами досудового розслідування, серед яких є органи державного бюро розслідувань (ДБР).
Відповідно до ч. 4 ст. 219 КПК слідчі органів державного бюро розслідувань здійснюють досудове розслідування злочинів:
1) вчинених службовими особами, які займають особливо відповідальне становище відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про державну службу", особами, посади яких віднесено до першої - третьої категорій посад державних службовців, суддями та працівниками правоохоронних органів, крім випадків, коли досудове розслідування цих злочинів віднесено до підслідності Національного антикорупційного бюро України згідно з частиною п’ятою цієї статті;
2) вчинених службовими особами Національного антикорупційного бюро України, заступником Генерального прокурора України - керівником Спеціалізованої антикорупційної прокуратури або іншими прокурорами Спеціалізованої антикорупційної прокуратури, крім випадків, коли досудове розслідування цих злочинів віднесено до підслідності детективів підрозділу внутрішнього контролю Національного антикорупційного бюро України згідно з частиною п’ятою цієї статті;
3) проти встановленого порядку несення військової служби (військові злочини), крім злочинів, передбачених статтею 422 Кримінального кодексу України.

Проте, до дня введення в дію положень частини четвертої статті 216 КПК повноваження щодо досудового розслідування здійснюють слідчі органів прокуратури, які користуються повноваженнями слідчих, визначеними цим Кодексом, - щодо злочинів, передбачених частиною четвертою статті 216 цього Кодексу (п.1 Розділу ХІ «Перехідні положення» КПК).

Норма ч.4 ст.216 КПК діє в редакції Закону №771-VIII від 10.11.2015р. який набрав чинності з дня, наступного за днем його опублікування, тобто 26.11.2015р. Але введення в дію відрізняється від набрання чинності законом, що містить редакцію статті 216 КПК. Так, своїм рішенням від 6 жовтня 2010 року №21-рп/2010 Конституційний Суд України розставив всі крапки над “ї” заздалегідь: відповідно до пункту 9 Розділу XV «Перехідні положення» Конституції України прокуратура продовжує виконувати функцію попереднього слідства до введення в дію відповідних законів. А закони чи окремі їх положення можуть вводитися в дію після дня набрання ними чинності. Тому, хоч закон, що містить новоу редакцію статті 216 КПК, набрав чинності, в дію його не було введено.

Згідно з п.2 Розділу II «Прикінцеві положення» названого вище закону кримінальні провадження, розпочаті слідчими органів внутрішніх справ, безпеки та прокуратури до дня набрання чинності цим Законом, у тримісячний строк передаються слідчими цих органів відповідним органам досудового розслідування з урахуванням підслідності, визначеної КПК. Отже, провадження, які розпочали слідчі органів прокуратури до 26 листопада 2015 року, у строк до 26 лютого 2016 року мали бути передані слідчими органів прокуратури слідчим органів державного бюро розслідувань. Але станом на 26.02.2016 року уряд був зайнятий далеко не створенням ДБР, тому передавати справи було нікуди. Що ще раз підтверджує, що в дію закон не введено.

2.                                   Початок діяльності ДБР

Закон України “Про прокуратуру” встановлює, що до початку діяльності державного бюро розслідувань, але не пізніше п’яти років після набрання чинності Кримінальним процесуальним кодексом України слідчі органів прокуратури здійснюють досудове розслідування у визначеному Кримінальним процесуальним кодексом України порядку (п.4 Розділу XIII «Перехідні положення»).

Прийнятий 12.11.2015р. Закон України «Про Державне бюро розслідувань» набирає чинності з дня утворення Кабінетом Міністрів України Державного бюро розслідувань, але не пізніше 1 березня 2016 року, крім положень частин другої та третьої статті 11 цього Закону (щодо формування Конкурсної комісії), які набирають чинності раніше – з 1 січня 2016 року (п. 1 Розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення»). Пунктом 4 цього Розділу передбачено, що матеріали кримінального провадження, які на день набрання чинності цим Законом перебувають в іншому органі досудового розслідування на стадії досудового розслідування, але відповідно до цього Закону підслідні ДБР, у тримісячний строк після початку здійснення ДБР функції досудового розслідування передаються до відповідного підрозділу (органу) ДБР для продовження провадження.

Тобто, повноваження досудового розслідування зберігається за слідчими органів прокуратури до початку діяльності ДБР, а строк для передачі справ починається з моменту початку діяльності ДБР. Коли ж настає цей момент?

Зрозуміло, що почати діяльність ДБР зможе лише після того, коли буде призначено Директора, його заступників, директорів територіальних органів, осіб рядового складу, технічних працівників, а діяльність ДБР буде матеріально забезпечена. Лиш тоді стане можливим внесення відповідними службовцями ДБР до ЄРДР відомостей, що і вважатиметься початком здійснення функції досудового розслідування – діяльності ДБР.

Таким чином, станом на сьогодні, і аж до початку діяльності ДБР, слідчі прокуратури мають повноваження продовжувати здійснювати розслідування у кримінальних провадженнях, які підслідні ДБР. При цьому, матеріали таких кримінальних проваджень повинні бути передані до ДБР для продовження провадження протягом трьох місяців з дня, коли ДБР розпочне здійснювати функції досудового розслідування.

Хоча законотворцю і слід було уніфікувати підхід до створення ДБР, а уряду вчасно приймати міри по забезпеченню його діяльності, ніякого блокування слідства не відбулось. Будь-які відговірки не несуть юридичного навантаження, а тільки демонструють наснагу правоохоронців працювати у нелегкі для нашої країни часи.


Працюємо, шановні працівники прокуратури!


ЯК ДІЯТИ В РАЗІ ЗАТРИМАННЯ Юрій Михалевський, адвокат, партнер  Адвокатського  об'єднання  "Танасишин, Михалевський і Партнери&...

© T&M BLOG: НОВОВВЕДЕННЯ ТА ПРАКТИКА
Maira Gall